Een burgercoöperatie is een bedrijf van, voor en door mensen. We besteden dan ook veel tijd en aandacht aan bereikbaar zijn en helder en transparant communiceren. Dat doen we via de Ecopower-website, de uitgebreide veelgestelde vragen en de persoonlijke, professionele aanpak van onze klantendienst. Wist je dat die steevast de beste score krijgt in de servicecheck van de Vlaamse nutsregulator, ook in 2024 goed voor 5 van de 5 sterren.

Ook live gaan we graag in gesprek, bijvoorbeeld hier tijdens het energiecafé in Leuven van oktober 2023

Als er veranderingen zijn op de energiemarkt en specifiek bij Ecopower geven we regelmatig webinars en beantwoorden we alle vragen van leden en klanten. We publiceren de opnames op het Ecopower YouTube kanaal. De weg naar al die info en webinars vind je eenvoudig via onze website, nieuwsbrieven en sociale media.

Ook al stellen we heel veel info ter beschikking, wie nieuw is bij Ecopower of twijfelt om aan te sluiten, zit soms nog met die ene specifieke vraag. Zelfs die beantwoorden we graag, bijvoorbeeld hoogstpersoonlijk tijdens het afgelopen online vragenuurtje ‘Nieuw bij Ecopower?’ op maandag 10 februari.

Enkele vragen van nieuwe en toekomstige leden leken ons ook relevant voor iedereen. We delen de antwoorden in dit blogartikel.

Hoe analyseer en optimaliseer ik mijn energieverbruik?

Makkelijk inzicht krijgen in je verbruik, dat doe je via EnergieID Premium, gratis voor Ecopower-klanten. Heb je een digitale meter? Activeer dan kwartierwaarden via Mijn Fluvius. Zo kan je je verbruik en – wanneer je zonnepanelen hebt – je injectie opvolgen. Let op: deze info verschijnt met twee dagen vertraging in Mijn Fluvius en dus ook in EnergieID.

Diedrik van EnergieID geeft tijdens het energiecafé in Hasselt in oktober 2023 tekst en uitleg bij het energiemonitoringplatform.

Wil je je verbruik real time opvolgen, koppel dan een dongle op de P1-poort van je digitale meter. Er zijn verschillende systemen beschikbaar met bijhorende software. Ook hier kan je de koppeling maken met EnergieID. Als je ook nog gebruik maakt van toestellen met groot verbruik die automatisch gestuurd kunnen worden op basis van de uurprijs van de energiemarkt, kan je hier je voordeel uithalen door te kiezen voor ons contract ‘Dynamische Burgerstroom’. Zo’n dynamisch contract is gekoppeld aan de day-ahead prijs op de elektriciteitsmarkt die verschilt per uur.

Op termijn kan dat voordeel naast individueel zelfs collectief worden, want er is nog moois op komst: samen met EnergieID werkt Ecopower aan een barometer die aangeeft wanneer het voor de coöperatie en dus voor de bredere samenleving een goed moment is om energieverbruik te vermijden en naar welk moment je die best verplaatst.

Heb je (nog) geen digitale meter, heb je geen grote verbruikers zoals een warmtepomp, een elektrische wagen of een batterij en heb je niet de mogelijkheid om automatisch te sturen? Kies dan voor het gewone Ecopower-contract ‘Groene Burgerstroom’ en zet maximaal in op energiebesparing.

Klant worden bij Ecopower - wat is het beste contract voor mij?

De grote meerderheid van de Ecopower-klanten heeft een contract Groene Burgerstroom met een half vaste, half variabele prijs. Een kleine minderheid zit ondertussen op Dynamische Burgerstroom die de prijzen op de day-ahead elektriciteitsmarkt volgt.

Via de simulator dynamische prijs in EnergieID kan je simuleren of een dynamische prijs met je huidig profiel voordeel kan bieden. Voor wie zonnepanelen heeft en niet automatisch stuurt, is een dynamisch contract op dit moment niet de beste keuze.

Switchen tussen de twee prijsformules is beperkt mogelijk: je kan op elk moment weer terug naar Groene Burgerstroom vanuit het dynamisch contract. Daarna moet je wel een jaar wachten voor je terug kan veranderen naar Dynamische Burgerstroom. Dit komt omdat de Groene Burgerstroom typisch in de winter voordeel geeft en in de zomer een beetje nadeel. Als mensen op die manier heen en weer gaan naar het dynamisch tarief is dat nadelig voor de coöperatie en voor de vele coöperanten die niet contract-hoppen.

Klant zijn bij Ecopower – hoe gaat dat in zijn werk?

Het mooiste coöperatieve zonnepaneel - een resultaat van de kinderworkshop tijdens het energiecafé in Leuven van oktober 2023

Wat er gebeurt met het overschot aan zonne-energie na zelfverbruik? Dat is eenvoudig: Ecopower betaalt voor deze overschotten een terugleververgoeding en deelt ze opnieuw met andere klanten. Dit noemen we collectief – of coöperatief – energiedelen.

De terugleververgoeding kan vast zijn (Groene Burgerstroom) of dynamisch (Dynamische Burgerstroom). Zeker voor wie zijn verbruik kan sturen, bijvoorbeeld de warmtepompboiler opladen wanneer de zon schijnt, is een dynamische prijs een optie.

Er werd ook even gepolst naar de toekomst van de terugleververgoeding (ook injectietarief genoemd) bij Ecopower. Er is de jongste jaren heel veel elektriciteit uit zonnepanelen bijgekomen op het elektriciteitsnet. Die stijging is zo groot dat er een enorm effect is op de kosten: als er veel zon is, dan daalt de elektriciteitsprijs fors. Bovendien zijn de kosten bij fouten in de voorspellingen (de onbalanskosten) heel hoog. Hoe dit evolueert is nog niet duidelijk: of deze trend zet zich nog verder, of de markt – en vooral dan bedrijven en groenestroomproducenten – leert hoe ze die overschotten nuttig kan gebruiken waardoor zonne-energie opnieuw gevaloriseerd wordt.

Ook kwam de vraag hoe we de voorschotfacturen berekenen. Het voorschot wordt na elke afrekening bepaald op basis van twee elementen: je verwachte jaarafname die Ecopower ontvangt via netbeheerder Fluvius en de verwachte prijs van het komende jaar die Ecopower. Die prijs schat Ecopower in volgens een vaste methode die ook de Vlaamse nutsgregulator toepast in de V-test. Idealiter betaal je dus niet te veel en niet te weinig. Wijzigt er iets in je thuissituatie, bijvoorbeeld in de gezinssamenstelling, of investeer je in zonnepanelen? Neem dan contact op met de klantendienst om te bekijken of het voorschot best aangepast wordt.

Hoe zit dat nu met dat aandeel?

Bij de term ‘aandeel’ denken veel mensen aan een beursgenoteerd aandeel waarvan de waarde kan stijgen en dalen. Een Ecopower-aandeel werkt anders, het is geen speculatief aandeel. Je koopt het aan 250 euro en die waarde blijft behouden. Als je het weer terug verkoopt aan Ecopower, krijg je ook 250 euro terug. Je aandelen opvolgen via de digitale klantenzone MijnEcopower kan nog niet. Voor een overzicht van je aandelen kijk je even in je mailbox (we versturen een overzicht telkens wanneer je een aandeel koopt of verkoopt) of neem je contact op met de klantendienst.

Heeft het zin om meerdere aandelen te kopen of om Ecopower-aandelen te hebben zonder klant te zijn? Bijvoorbeeld wanneer je naar Brussel, Wallonië of buitenland verhuist en daardoor geen groenestroomklant meer kan zijn van Ecopower? Zeker: met Ecopower-aandelen steun je de ontwikkeling van nieuwe hernieuwbare productie-installaties waar je zelf eigenaar van bent. Je bepaalt mee de koers van de coöperatie door je stemrecht uit te oefenen in de algemene vergadering. Je laat je spaargeld werken voor de energietransitie, voor energie-onafhankelijkheid, voor het klimaat en voor de lokale economie, én je hebt recht op een dividend.

En hoe werkt het dividend bij Ecopower? Op basis van de financiële resultaten van het voorbije jaar doet het bestuursorgaan elk jaar een voorstel aan de algemene vergadering om al dan niet een dividend uit te keren en hoeveel. Eens goedgekeurd, volgt de uitbetaling uiterlijk eind juli van hetzelfde jaar. Je krijgt je dividend op het rekeningnummer dat je online opgeeft bij aankoop van het aandeel. Moet dat een andere rekening zijn, neem dan contact op met de klantendienst.