EnergieID Premium activeren in MijnEcopower
Volg dit stappenplan om als Ecopower-klant toegang te krijgen tot de Premium-versie van EnergieID. Het stappenplan is zowel voor nieuwe EnergieID-gebruikers als voor de klanten die EnergieID al gebruiken.
Eerst meer weten over EnergieID Premium voor Ecopower-klanten? Hier lees je meer.
Een belangrijke vraag vooraf: wat met jouw privacy en de veiligheid van jouw gegevens? Bij het aanmelden moet je Ecopower toegang geven tot de data in jouw dossier. Deze data bekijken we nooit individueel. Wel maken we analyses op groepsniveau om onze dienstverlening te verbeteren; denk aan het bijstellen van onze prijsformule of het ontwikkelen van een nieuw aanbod. We geven jouw data nooit door aan derden. Dankzij de coöperatieve samenwerking met EnergieID – een coöperatie waarvan Ecopower zelf lid is – hou je jouw gegevens zelf in handen en gaan ze niet circuleren in het commerciële datacircuit.
Stap 1
- Meld aan bij MijnEcopower (meer uitleg over de digitale klantomgeving 'MijnEcopower' lees je in de veelgestelde vragen)

Stap 2
- Ga op de tegel ‘Groene stroom’ naar ‘Betaalinfo en facturen’.
Onderaan die pagina zie je een lichtgroene tegel ‘Volg uw verbruik in detail op via EnergieID’.

- Klik op de knop ‘EnergieID Premium aanvragen’. De knop verandert van 'aanvragen' naar 'activeren'.
- Klik nu op de knop ‘EnergieID Premium activeren’.

Stap 3
Je wordt doorgestuurd naar EnergieID. Naar gelang je situatie wordt een andere actie gevraagd:
- Jouw EnergieID wachtwoord ingeven (je hebt al een EnergieID account).
- Akkoord gaan om jouw gegevens van Ecopower te gebruiken om een EnergieID account aan te maken (je hebt nog geen EnergieID account).
- Geen actie (je hebt al een EnergieID account en bent er op dit moment op aangemeld).
Nu volgt het scherm hiernaast. De toegangscode is vooraf ingevuld.
Klik op ‘Volgende’.

Stap 4
Heb je al een EnergieID-dossier?
- Ga naar 'Stap 5'.
Heb je nog geen EnergieID-dossier?
Je krijgt de vraag om de beheerders van de groep toegang te geven tot jouw data. Voor je dat kan doen, moet je een dossier aanmaken in EnergieID.
- Klik op ‘Nieuw dossier aanmaken’.
Volg de stappen om een EnergieID-dossier aan te maken. Meer uitleg vind je in het EnergieID Helpcentrum. Zodra jouw dossier gemaakt is, voeg je het toe aan de Ecopower-groep. Daarna krijg je toegang tot de Premium-versie.
Stap 5
Je krijgt de vraag om de beheerders van de groep (dat is Ecopower) inzicht te geven in jouw data. Waarom dit nodig is en hoe Ecopower omgaat met je data lees je in de intro van deze pagina en in ons privacybeleid.
- Klik op ‘Accepteren’.
Als je op 'annuleren' klikt stopt de procedure en kan je geen gebruik maken van EnergieID Premium via Ecopower.
De basisstappen zijn nu doorlopen
Jouw dossier is toegevoegd aan de Ecopower-groep en jouw EnergieID Premium is geactiveerd. Ga zelf op ontdekking of lees hier meer over de Ecopower-tools in EnergieID Premium.
Zie je nog geen data in jouw dossier?
Volg dan aanvullend nog 'Stap 6', hieronder uitgelegd.

Stap 6
De data in jouw dossier moeten ergens vandaan komen... Bij een analoge meter geef je maandelijks manueel de meterstanden in, je kan ook meterstanden uit het verleden toevoegen. Bij een digitale meter kan dit automatisch via de koppeling met Mijn Fluvius.
Je hebt een digitale meter?
- Activeer eerst Mijn Fluvius. Voor een interessante analyse en het optimale gebruik van EnergieID Premium activeer je ook je kwartierwaarden.
- Vanuit EnergieID maak je daarna de koppeling met Mijn Fluvius om je verbruikshistoriek en kwartierwaarden automatisch op te halen. Meer over de integratie lees je hier.
Je hebt een klassieke, analoge meter?
Lees hier hoe je historische en nieuwe meterstanden ingeeft in EnergieID.